Eén van die bestuursleden is Rob van Aalst, die stopt als bestuurslid financiële zaken (penningmeester) bij HVCH. Het artikel over de bestuurswissel in DeMooiBernhezerKrant was mede aanleiding om Rob van Aalst eens te bevragen naar zijn naderende aftreden en alvast kort terug te blikken op een mooie periode van bijna 10 jaar.
Rob geeft aan: “Onze kinderen hebben inmiddels de leeftijd bereikt waarop zij heerlijk gaan sporten. Ik kijk ernaar uit daar een andere rol in te gaan spelen: van bestuurder naar jonge ouder. Een aantal bestuursleden hebben juist de tegenovergestelde stap gemaakt. Zo kan een functie als bestuurslid passen in meerdere levensfasen en daar denkt het huidige bestuur zeker in mee.”
Rob schat in dat hij gemiddeld een halve dag per week kwijt is aan zijn werkzaamheden als penningmeester. Dat is inclusief het maandelijks overleg met het bestuur. Er zijn periodes, bijvoorbeeld bij het opstellen van de jaarbegroting, dat het drukker is. maar er zijn ook weken dat dit minder is. Rob is ervan overtuigd dat het zeker mogelijk is om de werkzaamheden nog meer op te knippen en daarmee die tijdsbesteding in te krimpen.
De administratie is onder te verdelen in met name contributies, kantine en algemene zaken. Op alle onderdelen is al sprake van ondersteuning door een administrateur (vrijwilliger). De coördinatie of het samenvoegen van de diverse administraties heeft Rob over het algemeen zelf gedaan. Dat deel van werkzaamheden zou je volgens Rob kunnen afsplitsen van bestuur/beleid (ontzien van de penningmeester). Daarmee is nog wel een slag te maken in de vermindering van tijdsbesteding. Rob gaat die invulling zelf niet meer vormgeven. Hoe een nieuwe penningmeester dat wil organiseren, heeft hij of zij zelf in de hand. Zoals bewezen is bij de invulling van de functie als secretaris: voor een factor tijd zijn alternatieve invullingen te bedenken.
Rob: ”Ik heb de bestuursfunctie bijna 10 jaar vervuld en ik kijk terug op een uitdagende en leerzame periode met een aantal belangrijke ijkpunten. Met name de nieuwbouw (incl. voorbereidingen en nasleep), corona en duurzaamheid (energie) hebben tijden doen veranderen en ons anders leren kijken. Je bent als bestuurslid onderdeel van een heel mooi, belangrijk en onmisbaar bestuurlijk HVCH-team; een team waarin respect en begrip voor elkaar de basis is van samenwerking.”
Mocht je geïnteresseerd zijn om de functie als penningmeester te vervullen of vragen hebben naar aanleiding van dit interview: stuur een mail naar penningmeester@hvch.nl. Voor de functie van voorzitter en sponsoring & communicatie kun je mailen naar voorzitter@hvch.nl. Iemand die iets meer wil weten over de rol als bestuurslid vrijwilligers & organisatie kan een mail sturen naar vrijwilligersenorganisatie@hvch.nl.
Op 26 november is de algemene ledenvergadering (waarbij 3 van de bestuursleden gaan aftreden en hopelijk het stokje overdragen). Zorg dat je bij de ALV aanwezig bent, zodat jij kunt meebepalen over de toekomst van HVCH!